Svar: Den første mad

20. marts 2017

Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Kris

Tak for dit brev :)

Det anbefales, at man tidligst starter med skemad i 4 måneders alderen (17 uger) og at man begynder, før barnet bliver 6 måneder. Så der er altså lidt tid at løbe på og der er også lidt forskellige signaler, som du kan lægge mærke til, hos din dreng.

Et ene er, som du selv er inde på, at han skal begynde at virke mere sulten. Han er fysisk større nu og er også mere opmærksom på verden og hvad der sker omkring ham. Det betyder, at han let kan lade sig forstyrre, når han spiser i løbet af dagen og måske derfor ikke helt spiser nok. For at få sit behov dækket og samtidig sat din mælkeproduktion op, så vil han derfor ofte begynde at die hyppigere.

Derfor er det rigtig godt, hvis du lige nu kan forsøge at amme ham lidt ekstra om dagen. Gerne amme ham af to omgange mellem hver lur, så han ammes, bliver skiftet og derefter ammes igen og på den måde bliver fyldt lidt ekstra op - og måske så også kan sove lidt længere end 45 minutter af gangen. Jo mere du kan fylde ham op om dagen, jo længere søvnstræk vil han ofte tage både dag og nat... Det er dog helt naturligt, at han om natten stadig skal ammes ca. hver 3.5-4 time...

Hvis det ikke hjælper at du ammer ham hyppigere og at en øgning af din mælkeproduktion ikke synes at gøre, at han sover et længere søvnstræk og han stadig virker sulten, så kan det være tid til at begynde med lidt smagsprøver. Han skal kunne holde hovedet selv, han skal også dreje hovedet og åbne munden bevidst for skeen, når du f.eks. giver ham skedråber - så du har en fornemmelse af, at han ved, hvad det drejer sig om. Derudover er det godt, hvis hans mave fungerer godt, han kan også begynde at danne ekstra spyt og mange børn vil i denne alder også begynde at interessere sig for den mad, som du spiser. Det vil sige, at når han sidder på dit skød imens du spiser, så kan du se, at han følger din mad med øjnene, prøver at række ud efter maden osv. Så han på den måde viser interesse for det, der foregår :)

Jeg anbefaler, at man starter op om dagen formiddag eller frokost. I første omgang smagsprøver på lidt grød. Det kan være f.eks. majsgrød, ...

Annonce

... boghvedegrød eller hirsegrød. Det kan være hjemmelavet grød eller færdiglavet grød, som du blander op med vand. Sammen med grøden skal han tilbydes lidt vand af kop - og derudover skal du amme ham præcist som du plejer at gøre - grøden erstatter således ikke amningerne, men kommer ud over hans vanlige indtag af mælk.

Nogle børn kan fra starten spise rigtig meget og det er naturligvis dejligt, men det er vigtigt, at du holder igen, så du stadig levner plads til mælken og så hans mave ikke går i stå på grund af for meget fast føde. Det er bedre blot at give ham ½ grød, vand af kop og så amme ham som du plejer at gøre, end at tilbyde ham 1 dl. og han så ikke drikker mælk nok hos dig.

Når han til frokost kan spise ca. ½ dl grød, så kan du begynde at introducere lidt grøntsagsmos om aftenen f.eks. mos af kartoffel og gulerod. Stadig skal han ammes præcis som han plejer at blive, så mosen kommer ud over hans vanlige indtag af mælk. På sigt kan mosen om aftenen laves af de grøntsager, som I andre plejer at spise, så udgangspunktet bliver familiemaden.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Jo tidligere man starter med skemad, jo længere tid vil introduktionen af skemad tage, jo tætter du starter på de 6 måneder, jo hurtigere vil du ofte kunne gå frem. Hvis du starter, når han er 4 måneder gammel, vil det ofte passe med 1 måltid dagligt og i 5 måneders alderen kan du så øge ham til 2 måltider dagligt. Når han bliver 6 måneder, vil det være rigtig fint at introducere morgengrød og også små mellemmåltider. Så gradvist øges antallet af måltider lidt hele tiden, ligesom han i 6 måneders alderen skal introduceres for kød, fisk osv. i sin mos, begynde at få mad i hånden, som han selv kan sidde og gumle på osv. osv.

Jeg vil anbefale dig rigtig meget at købe min bog "Helens bog om børn og mad". Vær opmærksom på at få nyeste udgave - der står "Ny revideret udgave" på forsiden. I den guider jeg igennem de første smagsprøver til han er igang med familiemaden - den går fra 4-18 måneder. Der er dagsplaner, opskrifter og et fødevareleksikon, hvor du kan slå fødevarer op, hvis du er i tvivl om, hvad han må få, hvornår og hvordan :)

Rigtig god appetit!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Diarré

Det er normalt at et barn der kun får brystmælk at have tynd afføring. Men hvis barnet ikke bliver ammet mere og pludselig får vandtynd afføring, skal du være opmærksom.

Diarré kan være tegn på infektion forskellige steder i kroppen og det kan derfor være en god idé at måle barnets temperatur. Du skal være opmærksom på at barnet skal have ekstra væske og hvis diarréen ikke forsvinder hurtigt igen skal du søge læge. Hvis barnet virker sløvt eller der er blod eller slim i...

Læs mere i Babylex

Kravle

De fleste børn begynder at kravle, når de er mellem 8-12 måneder gamle. Nogle børn kravler dog allerede i 6 måneders alderen, og andre børn springer kravlestadiet helt over.

Det er vigtigt, at barnet kravler, da det har stor betydning for barnets motoriske udvikling og kunnen senere i livet. Når barnet kravler styrkes armmusklerne, og barnet øver sig i at holde hovedet oppe og i at bevæge det frit i alle retninger. Det sker små rytmiske bevægelser i ryggen, som er vigtigt for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så sætter jeg mig endelig ned og skriver et brev til dig :o)

Jeg har fulgt med i din fantastiske brevkasse fra før min datter, på snart 11 mdr, blev født og har tit kunne bruge et råd på vejen af dig, men det er som sagt først nu, at jeg får sat mig ned og skriver selv. Købte endda også din bog, selvom den (desværre) først udkom da min datter vist var ved at være en 4-5 måneder ;o) Ja, jeg betegner mig faktisk som lidt af en fan, he-he ;o)

Mange hilsner (og ja, jeg har altså også lyst til at give et knus) fra "Mor"